Maßgebendsein
Texte und Studien zur Poetologie des frühen Meistergesangs
Only by the beginning of the 16th century, the "Meistergesang" develops explicit poetics of rules. In the early anonymous "Meistergesang" of the 14th and 15th century, poetological contemplations are exclusively expressed by the singable scripts themselves....
lieferbar
versandkostenfrei
Buch (Gebunden)
100.70 €
- Lastschrift, Kreditkarte, Paypal, Rechnung
- Kostenlose Rücksendung
- Ratenzahlung möglich
Produktdetails
Produktinformationen zu „Maßgebendsein “
Only by the beginning of the 16th century, the "Meistergesang" develops explicit poetics of rules. In the early anonymous "Meistergesang" of the 14th and 15th century, poetological contemplations are exclusively expressed by the singable scripts themselves. The present study edits and analyses "Bare", that address poetizing and lead to the identification of generic, linguistic and metaphoric features of poetology.
Klappentext zu „Maßgebendsein “
There is no evidence for explicit vernacular poetics within the early "Meistergesang" of the 14th and 15th century. While institutionally organised "Meistersinger" created a normative literary genre by using tablatures, the poetology of the early anonymous "Meistergesang" can only be deduced from the poetry itself. The normativity of poetological compositions rejects the idea of a notional standard. This abstract norm, which is versified in the poem or rather extracted from it, is replaced by the poem itself. The present study edits and analyses "Bare", created between 1350 and 1520, that incorporate several forms of reflection such as poetical language, the idea of poets as craftsmen, artworks of versification, or content specific types of "Lieder". By proper editing, the study aims to render the early "Meistergesang" more accessible, comprehensible, and applicable to categories. Moreover, the goal is to label the early "Meistergesang" a distinct part of the "Meistersinger" tradition. As a result, the study identifies generic, linguistic, and metaphoric features of the "Meistergesang's" poetology.
Autoren-Porträt von Anabel Recker
Anabel Recker, geb. 1986, hat Germanistik und Philosophie in Münster und Hamburg studiert. Von 2015-2018 promovierte sie im Rahmen eines Doktorandenstipendiums des "Doktorandenkollegs Geisteswissenschaften" an der Universität Hamburg im Fach Germanistische Mediävistik. Seit 2019 arbeitet sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Georg-August-Universität Göttingen. Ihre Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich der Sangspruchdichtung und dem Meistergesang, der Editionsphilologie und der mittelniederdeutschen Literatur.
Bibliographische Angaben
- Autor: Anabel Recker
- 2021, 240 Seiten, Maße: 17,7 x 24,7 cm, Gebunden, Deutsch
- Verlag: Reichert
- ISBN-10: 3752005858
- ISBN-13: 9783752005851
- Erscheinungsdatum: 25.08.2021
Kommentar zu "Maßgebendsein"
Schreiben Sie einen Kommentar zu "Maßgebendsein".
Kommentar verfassen